Het belang van een goed werkend Bioritme




Bioritme beïnvloed virusvermeerdering


Een van de belangrijkste gevolgen van een natuurlijk dag/nacht ritmeverstoring is het toegenomen risico op ziekte. Het is namelijk zo dat wanneer we onze slaap en hersteltijd verstoren, we daarmee ook de regulatie van hormonen, enzymen en stoffen van ons afweersysteem verstoren. De mogelijkheid van een virus om zich te vermeerderen is een van de belangrijke consequenties van bioritmeverstoring.


Helaas is het zo dat we in ons moderne leven vaak niets anders doen dan ons natuurlijke ritme uit balans trekken. Ik hoor je nu denken:

· Hoezo dan?

· Hoe weet ik of mijn Bioritme verstoord is?

· Waaraan kan ik dat merken?

· En… wat kan ik eraan doen?


Hoe weet je of je bioritme verstoord is?

Een bioritmeverstoring herken je aan een of meer van de volgende kenmerken: Je valt lastig in slaap gaat en wordt vaak meerder keren per nacht wakker, je staat moe op terwijl je mogelijk toch voldoende uren gemaakt hebt en misschien heb je wel dat verkwikkende kopje koffie nodig om de dag te kunnen starten. Het gevolg is vaak vermoeidheid en verminderde (werk)prestaties. De belangrijkste veroorzaker van een verstoord bioritme is vaak een disbalans tussen; stress/ontspanning, licht en duister, warm en koud en verstoorde voedselinname.

Maar hoe werkt dit dan nu in lichaam?

Ons lichaam produceert een aantal hormonen met een directe invloed op ons bioritme. Het gaat om de hormonen Cortisol, Melatonine, Ghreline, Insuline en Leptine. Deze hormonen raken uit balans wanneer we niet meer leven volgende de wetten van ons ontwerp. Het gevolg van verstoring van deze hormonen zorgt voor onder andere, slechter herstel van erfelijk materiaal, een grotere inname van voedsel en meer trek in ongezond voedsel. Op de lange termijn zorgt dit voor een vergroot risico op overgewicht en obesitas. Deze hormoon disbalans leidt tevens tot een verstoorde darmbacterie flora, met als gevolg lekkende darm en laaggradige ontstekingen en overgewicht en dus een verzwakking van het Immuunsysteem.



Wat kun je doen om je bioritme weer optimaal te laten functioneren?

Er is behoorlijk veel onderzoek gedaan naar verstoring van bioritme en de gevolgen hiervan. Gelukkig is er inmiddels ook veel wetenschappelijk informatie over hoe we dit bioritme weer kunnen herstellen.


In het 10 weken stappen plan van OerLeven komt herstel van bioritme uitgebreid aan bod. We gaan hier dieper op de materie in en geven je tips en tools om hiermee aan de slag te gaan. Ook tijdens onze OerActief weken gaan we verder in op de complexe werking van het Bioritme en het herstel ervan. Je zult in deze week zelf gaan ervaren hoe we het Bioritme herstellen en wat dit doet voor je gezondheid of eigenlijk je OerVitaliteit.


Hieronder toch alvast een paar tips:


1. Voorkom blootstelling aan blauw licht na zonsondergang.

2. In de ochtend en overdag moet je juist aan goed fel licht blootgesteld worden.


3. Wissel de Omgevingstemperatuur, leef niet in het gemiddelde.


4. Kijk eens naar je eetgewoonten, zodat je honger en verzadigingshormonen weer in ritme kunnen komen.


5. Zorg voor voldoende ontspanning, want stress geeft verhoging van Cortisol


Het is niet de ziekte, die op de loer ligt…. klaar om aan te vallen.

Het is de chronische langdurige verstoring van je gezondheid, die langzaam om zich heen grijpt!



1)https://www.nature.com/articles/laban.1176.pdf

2)The Circadian Clock, the Immune System, and Viral Infections: The Intricate Relationship Between Biological Time and Host-Virus Interaction

Gianluigi Mazzoccoli,1,* Manlio Vinciguerra,2 Annalucia Carbone,1 and Angela Relógio3,4,*




I

© Marieke Vogels 2020
  • Instagram
  • Facebook